Eteran vuosi 2016

Tammikuu

Eteran puoliksi omistama kauppakeskus Ristikko Helsingissä sai kansainvälisen LEED GOLD -tason ympäristösertifikaatin.

Helmikuu

Etera lisäsi sijoituksiaan asuntotontteihin ostamalla asuntorakentamiseen kaavoitetun maa-alueen Vermosta Espoosta.

Maaliskuu

Etera julkaisi vuoden 2015 tilinpäätöksen. Eteran kustannustehokkuus parani tuntuvasti ja asiakashyvitykset kasvoivat.

Etera osallistui Earth Hour -tapahtumaan. Eteran toimitalon valot sammutettiin tunniksi.

Etera sijoitti jätteistä kierrätyspolttoainetta valmistavaan raumalaiseen BMH Technology Oy:öön.

Etera oli mukana toteuttamassa Future CEO 2016 -tutkimusta. Future CEO oli ensimmäinen toimitusjohtajia koko arvoketjussa kartoittava tutkimus.

Etera oli mukana Metsäkeskuksen järjestämällä koulutuskiertueella puhumassa yrittäjän työhyvinvoinnista.

Huhtikuu

Etera palkitsi Pohjois-, Etelä, Itä- ja Länsi-Suomen parhaat pomot Ilmianna paras pomo -kilpailussaan. Alueellisten parhaiden pomojen joukosta valitaan Suomen paras pomo.

Etera oli yhteistyökumppanina franchisingalan vuotuisessa Franny Awards -gaalassa valitsemassa vuoden parhaan franchisingyrittäjän sekä parhaan franchisingketjun. Palkituiksi tulivat eläintarvikeliike Musti & Mirri ja R-kioskiyrittäjä Anni Taavela.

​Eteran hallintoneuvosto kokoontui. Eteran hallintoneuvoston puheenjohtajana jatkoi Lemminkäinen Infra Oy:n toimitusjohtaja Harri Kailasalo ja varapuheenjohtajana Rakennusliitto ry:n henkilöstöpäällikkö Markus Ainasoja.

Eteran yhtiökokous pidettiin. 20.4.

Etera sijoitti metsäomaisuuteen. Kaupan kohteena ollut Finsilva Oyj omistaa noin 130 000 hehtaaria metsää pääasiassa Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla.

Toukokuu

Paras pomo 2016, Esa MäkeläEtera palkitsi Suomen parhaana pomona tamperelaisen ohjelmistoyhtiö Eatech Oy:n toimitusjohtajan Esa Mäkelän.

Etera, YIT Oyj, Onvest Oy ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia allekirjoittivat sopimuksen Triplan kauppakeskuksen Mall of Triplan ja pysäköintilaitoksen toteuttamisesta yhteisyrityksenä Keski-Pasilaan.

Eteran rakennuttama yli sadan asunnon kohde nousi harjakorkeuteen Vantaalla.

Etera sijoitti Helsingin Kalasataman REDIn asuintornitalotontteihin.

Etera, Danske Bank ja Fennia teettivät TNS Gallupilla tutkimuksen, johon haastateltiin 500 suomalaista pk-sektorin yrittäjäomistajaa. Pk-yritysten näkymät olivat vahvassa myötätuulessa, omistajanvaihdosten viivästyminen kuitenkin huoletti.

Etera rekrytoi 18 kesätyöntekijää. Etera tarjosi nuorille mahdollisuuden työhön, oppimiseen ja tienaamiseen ja sai innokasta apua lomakaudelle.

Kesäkuu

Etera selvitti ammattiin valmistuvien alle 30-vuotiaiden asenteita, toiveita ja odotuksia työelämästä. Nuorten usko omaan työllistymiseen oli säilynyt vahvana.Tutkimus toteutettiin toisen kerran.

Eteran lapsiparkki pyöri kesäkuun ajan. Lapsiparkista oli apua, kun pienten koululaisten kesälomat alkoivat ja vanhemmat olivat vielä töissä.

Etera alkoi hyödyntää aurinkoenergiaa. Eteran toimitalon katolle asennettin aurinkopaneelit. Aurinkosähkön käyttöönotto on osa Eteran ympäristövastuullisia ratkaisuja.

Heinäkuu

Etera oli mukana SuomiAreenalla Porissa. Työeläketoimijoiden yhdessä teettämän kyselyn tulokset julkistettiin paneelikeskustelun yhdeydessä. Puolet suomalaisista luotti, että Suomessa yhteiskunta pitää huolen lapsista, vanhuksista, sairaista ja muista apua tarvitsevista, jos omat voimat tai rahat eivät riitä.

Elokuu

Etera julkaisi osavuosituloksensa. Sijoitukset tuottivat vakaasti ja vakavaraisuus vahvistui toisella vuosineljänneksellä.
Etera rakennuttaa ikääntyneiden Saga-palvelutalon Seinäjoelle.

Syyskuu

Eteran Työhuone Pasila avasi ovensa. Työhuone Pasilassa testataan uusimpia työhyvinvointia tukevia ratkaisuja ja kerätään tietoa työympäristön kehittämiseksi. Samalla Etera tarjoaa asiakkailleen paikan, jossa työskennellä ja verkostoitua.

Eteran Työkykypalkinnon 2016 sai oululainen Arkkitehtitoimisto Kanttia 2 Oy. Työmarkkinakonkari Lasse Laatunen valitsi voittajan viiden finalistiyrityksen joukosta.

Eteran ja UMOn yhteistyönä syntynyt Etera-räppi ja -video saivat ensi-iltansa. Jurek Reunamäki vastasi kappaleen sävellyksestä ja tuotannosta. Räppäri Redrama veti eteralaisille räppipajat, joiden pohjalta työstettiin sanoitus räppiin.

Etera aloitti Univalmennus-yhteistyön professori Markku Partisen ja yrittäjä Leeni Peltosen kanssa. Verkkovalmennus antaa työikäisille parempia unitaitoja.Valmennus täydentää Eteran työkykypalveluita.

Etera oli mukana metsäkoneyrittäjien METKO-messuilla.

Etera järjesti yrittäjille Yrittäjä tässä ajassa -verkostoitumistilaisuuden Työhuone Pasilassa.

Lokakuu

Eteran omistama yrityspuisto-kiinteistö leikkasi lähes kolmanneksen energiakuluistaan  energiatehokkuusremontilla.

Etera sopi Bonavan kanssa 56 vuokra-asunnon rakennuttamisesta Tampereelle.

Eteran sai hyvää palautetta asiakastyytyväisuustutkimuksessa. Eteran suositteluaste oli ennätyskorkea.

Marraskuu

Eteran Talous- ja palkkahallintopäivät kiersivät eri paikkakunnilla.

Eteran hallintoneuvosto valitsi hallituksen toimikaudelle 2017–2018. Uusina jäseninä hallituksessa aloittivat Samu Salo ja Jari Niska sekä uutena varajäsenenä Juhana Brotherus.

Tekemättömän työn vuosikatsauksessa selvitettiin kuudetta kertaa sairauspoissaolojen aiheuttamaa kokonaiskustannusta. Etera oli yksi hankkeen kumppaneista.

Eteran webinaarit saivat hyvän vastaanoton asiakkailta. Syksyn webinaareissa jaettiin tietoa eläkeuudistuksesta, univalmennuksesta sekä työkyvyn edistämisen parhaista käytännöistä.

Joulukuu

Etera osti SRV:ltä Keravan keskustaan toteutettavan Aleksintorin korttelin uudiskohteen. Kauppa koostuu Kauppakeskus Karusellista, asunnoista sekä yhteisestä pysäköintilaitoksesta.

Etera tuki joululahjoituksin lapsiperheitä sekä lasten ja nuorten mielenterveystyötä.