Työhuone Pasila yhdistää työnteon, tutkimuksen ja työhyvinvoinnin

Etera kumppaneineen avasi syksyllä 2016 uuden, työhyvinvointia tutkivan ja kehittävän, yhteisöllisen työtilan.

”Työ ja työn tekemisen tavat muuttuvat koko ajan. Haluamme tutkia ja kehittää tulevaisuuden työtä ja työympäristöjä. Samalla tarjoamme asiakkaillemme paikan, jossa työskennellä ja verkostoitua”, Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman sanoo.

Työhuone Pasila kokoaa yhteen eri alojen tekijät.

Työhuone Pasila sijaitsee Helsingin Länsi-Pasilassa Etera-talon alakerrassa. Eteran pääyhteistyökumppanit Työhuoneessa ovat Elisa, Halton ja Isku. Mukana kumppaneina työtilassa ovat myös Cuckoo Workout ja One4All.

Millainen on tulevaisuuden työympäristö?

Työhuone Pasila on ainutlaatuinen vastaavien co-working-tilojen joukossa. ”Työhuone Pasila on paikka työnteolle, verkostoitumiselle ja tutkimukselle. Se on nimenomaan uutta työtä tutkiva ja kehittävä ympäristö. Kaikki on mietitty työhyvinvointia tukevaksi”, Eteran työhyvinvointipalveluiden päällikkö Tomi Hussi kuvailee.

Etera tekee Työhuone Pasilassa tutkimusyhteistyötä Tampereen teknillisen yliopiston kanssa. Tutkimuksessa hyödynnetään niin älykkään ympäristön mittausratkaisuja, käyttäjäpalautetta kuin palvelumuotoilun keinoja. Ensimmäisiä tutkimustuloksia on odotettavissa keväällä 2017.

Työhuone elää käyttäjiensä mukana. ”Keräämme jatkuvasti tietoa ja ideoita käyttäjiltä ja kehitämme työympäristöä näiden perusteella. On kiinnostavaa nähdä, miten tilan eri vyöhykkeitä käytetään ja mitkä työpisteet tai kalusteet vetävät puoleensa”, Hussi jatkaa.

Tiloja erilaisiin hetkiin, erilaisiin töihin ja eri alojen tekijöille

Työhuone Pasila on Eteran, Elisan, Haltonin ja Iskun yritys- ja yrittäjäasiakkaille maksuton. Työskentelypaikan voi varata helposti verkosta osoitteesta tyohuonepasila.fi.

Käytössä on mm. rauhallisen työn pisteitä, kahvilamainen verkostoitumistila, esitys- ja näyttelytila sekä neuvotteluhuone. Työn tauottamiseen ja taukoliikuntaan on oma nurkkauksensa välineineen. Työhuone Pasila tarjoaa myös oivan tilan erilaisten pop up -tapahtumien järjestämiseen. Etera-talon ravintola- ja kahvilapalvelut ovat Työhuoneessa työskentelevien käytössä.

”Keskeinen sijainti Pasilassa on etu paitsi pääkaupunkiseutulaisille, myös kauempaa tuleville. Esimerkiksi asiakkaamme Oulusta voi hyödyntää Työhuone Pasilaa ja piipahtaa siellä palaverin ja junan lähdön välissä”, Hussi sanoo.

Uusia ratkaisuja ja prototyyppien testausta

Työhuone Pasilassa testataan uusimpia toimistoratkaisuja ja toimistotyön tekemiseen soveltuvia välineitä. Isku kalusti työhuone Pasilan antimikrobisilla toimistokalusteillaan. Iskun innovaatio perustuu kalusteissa käytettäviin antimikrobisiin pintamateriaaleihin ja kankaisiin, jotka estävät aktiivisesti tartuntojen syntymistä.

Halton vastaa Työhuone Pasilan sisäilmasta sekä automaattisen etäluettavan että paikallisesti säädettävän Halton Vario -järjestelmän avulla. ”Järjestelmää etäohjataan mittaamalla ilman hiilidioksidipitoisuutta, orgaanisia yhdisteitä sekä lämpötilaa. Tilan käyttäjät voivat myös itse säätää työskentelytilan sisäilmaolosuhteita”, Haltonin myyntipäällikkö Mikko Kietäväinen kertoo.

Elisa vastaa Työhuone Pasilan lähiverkkoratkaisuista ja tutkii myös Työhuone Pasilaan sovellettavaa IoT-ratkaisua, joka yhdistää kiinteistöautomaation, tilojen käytön ja liikkumisen sekä ilmanlaatumittaukset yhteen helposti visualisoitavaan näkymään.

Faktat: Mikä Työhuone Pasila?

• Työhuone Pasila on Eteran, Elisan, Haltonin ja Iskun yritys- ja yrittäjäasiakkaille tarkoitettu yhteisöllinen työtila, jossa tutkitaan ja kehitetään työhyvinvointia.
  • Työhuone Pasila sijaitsee Helsingin Länsi-Pasilassa Etera-talon alakerrassa osoitteessa Pasilanraitio 1.
  • Työtila yhdistää työn tekemisen, yhdessä kehittämisen, työkyvyn tutkimuksen ja palautteen hyödyntämisen työympäristön parantamiseksi.
  • Tilan on konseptoinut vanhempi asiantuntija Suvi Nenonen Newseciltä yhdessä Eteran asiantuntijoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tila liittyy tutkimusprojektiin, jossa kehitetään monialaisesti työhyvinvointia ja työympäristöä.
  • Tilaan pääsee työskentelemään varaamalla paikan netistä osoitteesta tyohuonepasila.fi. Työhuoneeseen mahtuu kerralla 60 henkilöä.
  • Tarjolla on erilaisia tiloja, mm. rauhallisen työn pisteet, kahvilamainen verkostoitumistila, esitys- ja näyttelytila, kokoustilat ja vetäytymistila.

Teksti: Annukka Lalu / Etera
Kuva: Aare Juss / Etera